آموزش

دستگاه برش لیزر و نکات ایمنی

دستگاه برش لیزر یکی از دستگاه های صنعتی است که ممکن است در حین استفاده از آن، خطراتی برای شما ایجاد شود. به همین دلیل در این مقاله برای شما نکاتی برای ایمنی در حین کار با دستگاه برش لیزری توضیح خواهیم داد. با رعایت این نکات نه تنها خود را از خطرات دستگاه لیزر حفظ خواهید کرد، بلکه می توانید هزینه های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهید و به عمر دستگاه لیزر خود اضافه کنید.

 

 

نکات ایمنی استفاده از دستگاه لیزر

– اشعه لیزر برای چشم بسیار مضر است. همیشه دقت داشته باشید که از نگاه کردن مستقیم به اشعه آن جدا خودداری کنید. در صورتی که اشعه لیزر قابل دیدن باشد (نور سفید خیره کننده هنگام کار کردن لیزر) تاکید می شود که از عینک دستگاه لیزر استفاده کنید.
– دستگاه برش و حکاکی لیزر را در مکانی قرار دهید که از دسترس کودکان دور باشد.
– همان طور که می دانید اشعه لیزر قابل دیدن نیست، بنابراین جدا از قرار دادن دستگاه لیزر خود در مکان هایی که قابل اشتعال یا انفجار هستند، خودداری نمایید.
– کاور دستگاه لیزر باید در حین کار بسته باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
– در صورت بروز خطا، کلید استپ قرمز رنگ روی آن را بفشارید. این کلید در دستگاه های با طراحی استاندارد وجود دارد.
– در صورت خراب شدن دستگاه لیزر یا اتصالی آن، سریعا دستگاه را از برق بکشید تا هم به خودتان آسیب وارد نشود و هم دستگاهتان بیشتر خراب نشود.
– دستگاه لیزر را در مکان های مرطوب نصب نکنید.
– از آنجایی که ولتاژ بالایی برای روشن کردن تیوب لیزر مورد استفاده قرار می گیرد، حتما دستگاه را به میله ارت تجهیز نمایید.
ایمنی کار با دستگاه برش لیزر

– اگر دستگاه شما دارای کلید حفاظ جان نیست، نسبت به نصب آن اقدام نمایید .
– سعی کنید از محافظ برق برای دستگاه لیزر خود استفاده کنید تا در صورت نوسان جریان برق، دستگاه شما آسیب نبیند.
– همیشه سطح دستگاه لیزر خود را تمیز نگه دارید تا به عمر دستگاه شما اضافه شود. می توانید در این رابطه مقاله تمیز کردن دستگاه برش لیزر را مطالعه کنید.
– برای افزایش طول عمر آینه دستگاه لیزر و لنز لیزر، از نشستن گرد و غبار روی دستگاه خودداری کنید و مرتبا آن را تمیز نگه دارید. بهتر است آینه ها هر هفته بررسی و تمیز شوند. نظافت لنز به نسبت کارکرد وابسته است، همین طور تمیز بودن باد کمپرسور و عدم وجود روغن در آن بسیار مهم می باشد.
-در صورتی که اطلاعات لازم در تنظیمات نرم افزاری ندارید، به هیچ عنوان در قسمت تنظیمات مین برد دستگاه لیزر وارد نشوید.
– تنظیم آینه لیزر و لنز دستگاه لیزر نیازمند تعلیم و آموزش است؛ لذا به هیچ عنوان بدون اطلاعات لازم در مسیر حرکت پرتو لیزر دست نبرید، چرا که یک تنظیم اشتباه در بازتاب آینه ممکن است ناخواسته موجب برخورد پرتو به افراد و اشیاء شده و منجر به بروز سانحه یا جراحت شود.
– تیوب لیزر بعد از کار تا چند ساعت مقداری ولتاژ را در حالت خازنی نگه می دارد؛ لذا بدون تخلیه کردن هرگز به آن دست نزنید.
– سطح شیشه ای تیوب لیزر اگر تمیز نباشد، موجب کاهش توان خروجی و منحرف شدن قسمتی از پرتو لیزر می شود.
– سطح آب و دمای آب را مکررا بررسی نمایید و از سالم بودن سنسور فشار آب دستگاه مطمئن شوید تا در صورت بروز خطا، تیوب لیزر دچار شکستگی نشود.
– تمیز کردن تیوب لیزر تنها توسط باد انجام شود و از برخورد حتی دستمال با آن خودداری نمایید.
بافت بدن انسان و همچنین اندام های حساس بویژه چشم ها نباید مستقیما با لیزر در تماس باشند تا دچار سوختگی نشوند. برای جلوگیری از خسارت های احتمالی و آسیب های جدی، همیشه ابتدا نکات ایمنی را رعایت کرده و سپس شروع به کار با دستگاه کنید. در قسمت مقالات آموزشی می توانید اطلاعات لازم در رابطه با شروع کار با دستگاه برش و حکاکی لیزری و نحوه نگهداری از تیوب لیزر را مطالعه بفرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید