آموزش

مادربرد دستگاه لیزر

مادربرد دستگاه لیزر قسمت پردازشگر آن بوده که وظیفه تبدیل طرح های ورودی به فرمان های پاور های ولتاژ و موتور ها را بر عهده دارد. مادربردها عموما دارای حافظه داخلی جهت نگهداری طرح ها میباشند و بعضی از آن ها ببرای راه اندازی نرم افزار احتیاج به کلید سخت افزاری یا دانگل دارند (مثل کنترلر های لیترو) و عموما با ولتاژ ۲۴ولت تغذیه میشوند و خروجی های مختلفی را ارائه میدهند.

برد کنترلر و پنل RDC6332G

این خروجی ها عبارتند از خروجی محور های x و y و z و u که البته بعضی کنترلر ها سه محور و بعضی چهار محور هستند. همچنین بر روی تمامی کنترلر ها پورت کنترل لیزر وجود دارد که عموما دو تیوب یا یک تیوب لیزر را میتوانند کنترل کنند. کنترل تیوب لیزر بوسیله ی یک فرمان لیزر که میتواند Low باشد (TL) یا High باشد (TH) و یک فرمان آنالوگ صفر تا پنج ولت که تعیین کننده توان پاور های ولتاژ است، انجام میشود.

همچنین یک سیستم واتر پروتکشن (water protect) بر روی چیلر دستگاه لیزر تعبیه شده است که در صورت جریان داشتن آب به پین WP پاور های ولتاژ خروجی GND میدهد تا بتوان از آن خروجی لیزر گرفت.

بر روی هر کنترلر تعدادی پورت برای لیمیت های دستگاه که ممکن است نوعی میکروسوییچ، سنسور خازنی و یا القایی باشند وجود دارد که وظیفه محدود کردن حرکت محور ها جهت عدم برخورد مکانیکی را برعهده دارند. این پورت ها عموما علامت هایی مشخص میشوند که به طور مثال x- نشان دهنده ی جهتی از محور x است که دستگاه به آن سمت ریست میشود.

یکی دیگر از پورت های دستگاه پورت های خروجی و ورودی آن است که از پورت خروجی میتوان از آن ها برای راه اندازی قطعات جانبی همچون بلوئر اتوماتیک و چراغ اخطار و … استفاده کرد و از پورت ورودی آن برای ارسال فرمان مثل پدال پایی (فوت سوییچ) جهت startو pause عملیات استفاده کرد.

برند های معروف مادربورد در ایران عبارتند از RDL (ruida( و leetro لیترو و awc که محبوب ترین آن ها در میان کاربران مدل های rdc6442 و rdc6332 میباشند که ساخته شرکت ruida میباشند.

RDC6332G
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید