آموزش

برش طلا با دستگاه لیزر

سوالی که بسیاری از کاربران دستگاه های لیزر مارکینگ از ما میپرسند این است که برش طلا با دستگاه لیزر مارکینگ شدنی است؟ جواب مثبت است و امروز به این مبحث میپردازیم.

بسیاری از کاربران پس از مدتی کار با دستگاه لیزر مارکینگ و استفاده از ویژگی های منحصر به فرد و دقت و سرعت فوق العاده بالای آن، این سوال به ذهنشان خطور میکند: آیا میتوان با دستگاه لیزر مارکینگ برش زد؟ بله. ولی از آن به دلیل سرعت پایین و ضخامت برش فوق العاده پایین فقط برای برش فلزات گرانبها همچون طلا استفاده میشود. نحوه برش طلا به این صورت میباشد که در هر پاس حرکت لیزر برروی طلا مقدار نازکی از آن تبخیر میشود و به صورت پودر در هوا معلق میشود، (این پودر توسط سیستم مکش و فیلتراسیون در فیلتر های دستگاه جمع آوری شده و بعد از مدتی قابل جدا کردن میباشد) پس از تکرار چندین پاس به صورت اتوماتیک و مداوم توسط دستگاه میتوان قطعه را جدا کرد، دقت کنید که در صورت گرم شدن قطعه میتوانید از محلول خنک کننده بوسیله ی قطره چکان استفاده کنید یا برای مدت کوتاهی کار لیزر را متوقف کرده تا قطعه خنک شود. در این عملیات تنظیم بودن طول فوکوس بسیار مهم است که باعث افزایش سرعت برش طلا میشود. مقدار ضخامت قابل برش برای طلا با دستگاه ۳۰ وات، در ۱۰۰ (ضخامت یک میلیمتر) و برای دستگاه ۵۰ وات، در ۱۵۰ (ضخامت یک و نیم میلیمتر) میباشد. البته با دستگاه ۳۰ وات ضخامت یک و نیم میلیمتر طلا را نیز میتوان برید، ولی به زمان بیشتری نیاز است.

تجهیزات لازم برای راه اندازی کارگاه و سیستم برش طلا عبارتند از:

  1. دستگاه لیزر مارکینگ ۵۰ یا ۳۰ وات با لنز کوچک ۷×۷ یا ۵×۵
  2. کاور برش طلا
  3. سیستم مکش و فیلتراسیون بیمر جهت جمع آوری گرد طلا
  4. گیره مخصوص جهت نگه داشتن ورق طلا

دلیل استفاده از لنز های کوچک برای برش طلا، تمرکز بیشتر اشعه لیزر و کوچک بود عرض رول های ورق طلا میباشد که برش طلا را با دستگاه لیزر فایبر مارکینگ ممکن میشازد.

کاور و سیستم ریکاوری طلا نیز جهت به صفر رساندن میزان پرتی طلای بریده شده که تبخیر میشود بسیار مهم است. ذره های طلای بوسیله ی مکنده به داخل فیلتر رفته و بعد از مدتی مقدار قابل توجهی طلا میتوان از آن بازیافت نمود.

گیره های برش طلا نیز به دلیل طراحی ویژه آنها مقدار کمی از کناره ی طلا را درگیر کرده و بدین وسیله میتوان از حداکثر سطح ورق طلا استفاده نمود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید