آموزش

راهنمایی خرید یک دستگاه لیزر -قسمت دوم

در بخش های قبلی نحوه کارشناسی تیوب و چیلر دستگاه لیزر پرداختیم، در این بخش به نحوه بررسی بلوئر یا دمنده دستگاه لیزر میپردازیم. وظیفه ی دمنده پمپاژ هوا به سر نازل جهت کمک به برش و به پایین بردن دود ناشی از برش متریال میباشد که برای کیفیت برش خوب و طول عمر بالای لنز بسیار مهم است، زیرا در صورت پایین بودن فشار باد سر هد دوده برش به داخل نازل نفوذ کرده و باعث کثیف شدن لنز میشود و با کارکردن لیزر با لنز کثیف، حرارت زیادی روی لنز ایجاد میشود که باعث سوختن لایه آنتی رفلکس لنز و حتی شکستن آن میشود.

عموما برای دستگاه برش لیزر دمنده ای با دبی حدودا ۱۲۰ لیتر بر دقیقه مناسب میباشد که با افزایش و کاهش سایز میز کار دستگاه مقدار دبی بلوئر نیز تغییر میکند. نکته بسیار مهم دیگر سایز شلنگ باد میباشد که حداقل بایستی قطر داخلی آن ۵ میلیمتر باشد و مقادیر کمتر از ۵ میلیمتر باعث افت فشار هوای سر هد و دوده گرفتن لنز و لبه های برش خورده متریال میشود.

در قسمت پشتی پلاستیکی دمنده دستگاه لیزر، اسفنجی وجود دارد که وظیفه آن فیلتر کردن هوای ورودی است. بهتر است ماهی یک بار درپوش پلاستیکی پشت بلوئر را بوسیله ی پیچ گوشتی چهارسو باز کرده و فیلتر و قاب فیلتر آن را بشویید.

جهت کارشناسی سلامت دمنده دستگاه لیزر، ابتدا آن را برای مدت حدود بیست دقیقه روشن کرده و سپس بدنه ی آن را با احتیاط لمس کنید، بدنه بایستی مقداری گرم شده باشد و گرمای بیش از حد به نحوی که نتوانید دست را بر روی آن نگه دارید به معنی مشکل دار بودن بلوئر میباشد. دقت کنید که لرزش بلوئر امری عادیست ولی اگر دارای صدای غیر ریتمیک باشد ممکت است بلوئر مشکل داشته باشد. دقت شود که گاهی صدای غیر عادی بلوئر از جابجایی آن در اثر لرزش و چسبیدن به بدنه فلزی دستگاه یا …. ایجاد میشود. برای تست بلوئر حتما فشار و دبی آن را تست کنید که افت نکرده باشد یا با یک بلوئر دیگر مقایسه کنید.

دمنده دستگاه لیزر
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.