آموزش

چیدمان ورق یا نستینگ (Nesting) بوسیله ی نرم افزار سیپکات

آموزش CypCut

یکی از نکات مهم در هنگام برش ورق بوسیله ی لیزر چیدمان قطعات ورق به گونه ای که کمترین ورق ممکن مصرف شود، میباشد. این نرم افزار ها عموما دارای قیمت بالایی میباشند. به طور مثال جهت استفاده از نرم افزار ProNest مدل پایه بایستی ۳۰۰۰ دلار بپردازید. یکی از بهترین روش های اقتصادی جهت نستینگ نرم افزار CypCUT میباشد که میتوانید آن را از بخش دانلود سایت بیمر دریافت نمایید.

برای شروع ابتدا باید طرح را به صورت فرمت های قابل اجرا برای نرم افزار سیپ کات (ترجیحا dxf) سیو نموده و از نرم افزار سیپکات وارد قسمت زیر شوید:

File > Import > Import dxf file

سپس فایل خود را انتخاب کرده و بر روی Open کلیک کنید.

نرم افزار cypcut
چیدمات در cypcut

حال قطعات مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی آن ها کلیک راست میکنیم و گزینه Add to Part Lib(P) را انتخاب کرده و سپس از گزینه های Count1 الی Count10 برای چیدمان یک تا ده قطعه و از گزینه ی Input Count برای ورود مقادیر دلخواه استفاده میکنیم.

حال در سمت چپ صفحه منوی Nest ظاهر میشود که در آن قطعاتی که برای آنها تعداد مورد نظر را وارد کرده ایم نمایش داده میشوند که تعداد هر قطعه قابل تغییر میباشد. پس از مشخص کردن تعداد تمامی قطعات از بالای منو ی Nest بر روی آیکون مشخص شده کلیک میکنیم.

برنامه سیپ کات

با کلیک کردن بر روی گزینه بالا منوی Auto Nest ظاهر میشود که بصورت زیر میباشد. قسمت Select Parts برای انتخاب برخی قطعات و Only Select plate برای تعیین نوع ورق از قطعات موجود و یا ورق های با ابعاد استاندارد میباشد. پیشنهاد میکنیم برای شروع گزینه های All Parts in Library و Standard Plates را انتخاب نموده و طول و عرض ورق را در قسمت Length و Width بر حسب میلیمتر وارد کنید.

قسمت سمت راست منو یا Parameter Settings مربوط به تنظیمات چیدمان میباشد که گزینه های آن به شرح زیر است:

عنوان گزینه شرح گزینه
Parts Gap فاصله ی بین قطعات نسبت به یکدیگر
Plate Margin فاصله قطعات از کناره ی ورق
Nest Strategy نوع استراتژی الگوریتم چیدمان
Auto Opt Times تعداد دفعات تکرار چیدمان با الگوریتم مربوطه
Remnant نحوه جداسازی باقیمانده ورق از قطعات چیده شده
Detail Settings منوی کامل تنظیمات شامل گزینه هایی همچون CoEdge (خط مشترک) و غیره
شرح عناوین تنظیمات نستینگ سیپکات

پس از اعمال تنظیمات دلخواه دکمه OK را فشرده و صبر میکنیم تا چیدمان تمام شود. پس ر اتمام محاسبات نستینگ، نرم افزار بهترین حالت چیدمان را به شما ارائه میدهد که میتوانید آن را به دستگاه ارسال نمایید یا به صورت فایل DXF اکسپورت نمایید.

دقت شود که برای نستینگ قطعات در بیش از ۲۰ برگ نرم افزار نباید در حالت دمو باشد، یعنی باید دستگاه روشن بوده و به کامپیوتر متصل باشد.

برای ذانلود نرم افزار CYPCUT  در ورژن های متنوع می توانید از لینک زیر اقدام کنید

دانلود نرم افزار

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

2 فکر در مورد “ چیدمان ورق یا نستینگ (Nesting) بوسیله ی نرم افزار سیپکات

دیدگاهتان را بنویسید