آموزش

تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

دستگاه برش لیزر فایبر امروزه یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین دستگاه ها در حوزه ی ورقکاری فلزی و صنایع مرتبط میباشد و از دلایل آن مبتوان به کارایی بالا، قیمت مناسب، نگهداری ساده و هزینه نگهداری پایین آن اشاره کرد. در این مقاله به نحوه تمیز کردن و سرویس هد دستگاه لیزر فایبر برش WSX مدل KC15 میپردازیم که در کنار هد ریتولز BT240 یکی از محبوب ترین هد های برش لیزر فایبر در ایران و جهان میباشد.

هد دستگاه لیزر فایبر برش شامل قطعات زیر است:

  • کانکتور QBH یا QCS جهت اتصال فیبر نوری به سر هد
  • پروتکتور یا پروتکشن ویندو بالا
  • کولیماتور یا لنز همسو ساز لیزر
  • لنز های فوکوس
  • پروتکتور یا پروتکشن ویندو پایین
  • ورودی و ماژول سنسور
  • سرامیک
  • نازل
  • مکانیزم تنظیم فوکوس استاتیک (سیستم مکانیکی دستی یا اتوفوکوس بوسیله ی سروو موتور)

بسته به میزان مصرف شما از دستگاه لیزر بایستی به صورت منظم پروتکتور و لنز های پایین (لنز فوکوس) و بالا (لنز کولیماتور) را تمیز نمایید. برای کار های با شرایط معمول پروتکتور پایین هد (protection window) بایستی هفته ای یک بار و لنز و کولیماتور را هر ۲ الی ۳ ماه یک بار تمیز نمایید. در صورتی که از دستگاه کمتر استفاده میکنید این زمان ها طولانی تر میشوند و در صورتی که با دستگاه بیشتر کار میکنید یا کیفیت اکسیژن پایین یا سیستم مکنده ضعیفی دارید این بازه های زمانی کوتاه تر میشوند. دقت کنید که پروتکتور یک قطعه مصرفی است و بایستی در صورت آسیب دیدن تعویض شود تا آسیبی به لنز وارد نشود که به مراتب هزینه بیشتری دارد.

هد دستگاه لیزر فایبر برش ۲کیلووات WSX KC15

برای تمیز کردن قطعات هد بایستی کارتریج آن ها را باز کنید و در صورت وجود غبار در هوا پیشنهاد میشود که چک کردن پروتکتور و تمیز کردن آن در ابتدای روز کاری انجام شود که غبار کمتری در هوا وجود دارد. پیشنهاد میشود که روز قبل بعد از اتمام کار اطراف هد و قطعات دیگر دستگاه را بوسیله ی جاروبرقی و هوای فشرده گردگیری کنید. همچنین بهتر است در صورتی که کارتریج برای مدت طولانی بیرون میماند بوسیله ی چسب شیشه ای حفره ی خالی آن را بپوشانید تا گرد و غبار وارد هد نشود. همچنین در صورت وجود رطوبت زیاد هوا، میتوانید یک بسته کوچک سیلیکا ژل را داخل حفره خالی قرار دهید. بسیار دقت کنید که بسته سیلیکا ژل کاملا تمیز و بدون پرز باشد.

مراحل تمیز کردن پروتکتور هد برش فایبر WSX KC15

  1. پیچ های شستی جلوی هد را با دست باز کنید. (لازم نیست آن ها را کامل به بیرون بیاورید)
  2. تمامی اطراف کارتریج پروتکتور را با الکل و گوش پاک کن تمیز کنید.
  3. کارتریج پروتکتور را با گرفتن دو طرف آن با احتیاط به بیرون بکشید. (دقن کنید که پروتکتور از کارتریج نیافتد)
  4. با احتیاط گوشه لنز را فشار دهید تا لنز و واشر آب بندی آزاد شوند و پروتکتور را در بیاورید.
  5. بوسیله ی الکل و گوش پاک کن یا استیک های مخصوص پروتکتور را تمیز کنید. (دقت کنید که بهتر است به جای حرکت دورانی حرکت هایی به سمت یک گوشه خاص پروتکتور کنید که لنز بهتر تمیز شود، اگر لنز خیلی کثیف بود در صورت نیاز از چندین گوش پاک کن استفاده کنید. )
  6. پروتکتور را داخل کارتریج قرار دهید. (پروتکتور پشت و رو ندارد)
  7. دو طرف کارتریج را با دقت نگه داشته و به آرامی در محل خود قرار دهید.
  8. پیچ های شستی کارتریج را با دست ببندید. (دقت کنید که لازم نیست پیچ ها خیلی سفت شوند و سفت کردن بیش از حد در طول زمان باعث هرز شدن رزوه های هد میشود)

دقت کنید که در صورت تعویض پروتکتور لنز حتما قطر و ضخامت نمونه ی جدید مطابق با نمونه خود هد دستگاه باشد، همچنین پروتکتور ها و لنز های دستگاه لیزر CO2 به دلیل طول موج متفاوت این دو مولد لیزر قابل استفاده در دستگاه لیزر فایبر نمیباشند و در صورت استفاده قطعه به سرعت از بین میرود.

نحوه آب بندی هد دستگاه لیزر برش فایبر

تمامی هد های برش فایبر دارای یک آب بند کاسه نمدی در قسمت کانکتور فیبر نوری هستند، اما این عایق ها کارایی صد در صد ندارند و بدلیل وجود غبار و پلیسه زیاد در اطراف دستگاه لیزر اطراف کانکتور پر از غبار و پلیسه شده و میتواند به خروجی فیبر نوری سورس آسیب بزند. بیمر لیزر پیشنهاد میکند که اطراف محل اتصال فیبر نوری به هد را بوسیله ی چسب نواری یا سلفون آب بند کنید.

ابتدا بوسیله ی جاروبرقی اطراف هد و کانکتور را تمیز کرده و سپس بوسیله ی گوش پاک کن و الکل تمامی کثیفی های اطراف کانکتور را پاک کنید. حال سلفون را چندین دور اطراف کانکتور بپیچید وبالا و پایین آن را بوسیله دو دور چرخاندن چسب شیشه ای محکم کنید تا در مقابل ورود گرد و غبار عایق شود.

برای باز کردن آن قبل از سرویس نیز ابتدا سلفون و هد را تمیز کرده و بعد باز کنید.

تنظیم اشعه خروجی لیزر هد لیزر فایبر برش

سنتر بودن اشعه خروجی از هد برش لیزر نسبت به نازل امری بسیار حیاتی است که مستقیما بر روی کیفیت و سرعت برش لیزر تاثیر میگذارد. صورت سنتر نبودن اشعه و اهمیت ندادن به آن به مرور برخورد اشعه به بدنه فلزی داخلی هد میشود که باعث داغ کردن هد و کاهش شدید عمر مفید قطعات داخلی هد شامل لنز و پروتکتور و غیره میشود.

برای چک کردن مرکزیت اشعه خروجی نسبت به نازل، ابتدا یک تکه چسب شیشه ای به زیر نازل بچسبانید و دستگاه را در حالت Shutter قرار داده و پالس بزنید، سپس چسب را با دقت به جهت قرارگیری آن کنده و سنتر بودن اشعه را بررسی کنید.

مرکز بودن اشعه لیزر خروجی از هد لیزر فایبر برش فلزات

در صورتی که اشعه خروجی در مرکز دایره داخلی نبود، بوسیله ی سفت با شل کردن پیچهای تنظیم X و Y اشعه را به مرکز هدایت میکنیم. محل قرار گیری این پیچ ها در بالای هد میباشد که در تصویر زیر مشخص شده است. هر یک از این پیچ ها با سفت شدن اشعه را به یک جهت هدایت میکند و با شل شدن به جهت مخالف آن هدایت میکند.

تمیز کردن نازل و سرامیک هد برش فایبر

جهت تمیز کردن قسمت پایین هد از یک دستمال یا گوش پاک کن آغشته به الکل طبی استفاده کنید و در حین تمیز کردن فشار زیادی به هد وارد نکنید. ابتدا قسمت زیر نازل و سپس اطراف سرامیک و مهره سرامیک را تمیز کنید. حال نازل را باز کرده و با دقت اطراف محل قرارگیری نازل روی سرامیک را تمیز کنید. دقت کنید که پلیسه ها را به سمت داخل هد هدایت نکنید. پس از خشک شدن زیر سرامیک، بوسیله ی چسب نواری یا یک نازل دیگر محل روزوه های داخل سرامیک را بپوشانید تا غبار و پلیسه وارد هد نشود. حال میتوانید نازل را در آب و محلول شستشو (الکل یا ریکا) شسته و آب بکشید و پس از خشک شدن به صورت کامل آن را در جای خود ببندید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.